ДЕЦАТА С ДИСЛЕКСИЯ И МУЗИКАТА



Дислексията е състояние, при което децата се затрудняват в четенето, писането и ученето като цяло. Причините за нея се крият в начина, по който мозъкът обработва графични символи. Дислексията не може да бъде обяснена с визуален или когнитивен дефицит, нито с липса на възможност за учене.

През първите години от живота си децата научават думите хаотично, те не разбират смисъла на вътрешната структура на думата. Ако попитате тригодишно дете коя дума е по-дълга - стол или малинка, отговорът би бил лесен. Разбира се, че столът е по-голям от малинката. В детската градина постепенно разбират, че думите са съставени от части. 

Пеенето и стихчетата, които заучават подпомагат процеса по осъзнаване на буквите като част от думата. 

После идват римите, които дават представа (макар и неясна) за сричките. Нарастващото знание, че думите имат структура, е известно като фонологично осъзнаване и трябва да бъде усвоено преди детето да се научи да чете. Това е така, защото азбучният принцип свързва писмени символи (букви) с индивидуални речеви звуци, известни като фонеми. С други думи, за да изведете в писмена форма думи като „кош“ или „шок“, трябва да можете да чувате фонемите "к-о-ш" и "ш-о-к". В първи клас повечето деца са придобили фонологично осъзнаване, но някои все още не могат да разграничават индивидуалните звуци от думите - фонемите са много кратки слухови преживявания, които стигат до ума по десет или повече накуп, в секунда

МУЗИКАТА - помощно средство, което да свързва слуховите умения в музиката с обработката на речта

Обучението по музика и музикални инструменти подпомагат значително уменията за слухово различаване на речевите звуци при децата,  след което те се справят по-лесно с фонологичното осъзнаване, от което се нуждаят, за да се научат да четат. Речта и музиката включват бърза обработка на звукови характеристики като ниво, ритъм и продължителност. 

Най-ранните признаци на дислексия се забелязват на възраст от 1 до 2 години, когато децата започват да произнасят първите си звуци.
В детската градина могат да възникнат затруднения, като:
  • Затруднения, свързани с научаването на лесни и често срещани стихове
  • Неспособност да разпознае буквите от собственото си име
  • Неправилното произнасяне на познати думи или използването на бебешки говор
Когато децата навършат 6 години и когато тръгнат на училище, симптомите на дислексия започват да стават още по-забележими:
  • Неспособност да разбере, че думите се разделят на звуци
  • Грешки по време на четенето
  • Оплакване от страна на детето за това, колко е трудно четенето
  • Нежелание да посещава училище
  • Проблеми, свързани с говора и произношението на думите
  • Трудности при произнасянето на лесни думи като "куче" или "земя"
  • Невъзможност да свърже букви със звуци (например "п" се произнася като "паа", заместване на дадена буква с друга, като "кашкавал" с "таштавал" и др.)







Коментари