Дислексия при децата, как да я разпознаем?



Често определяме дислексията като нарушение на способността за четене, тъй като диагнозата най-често се поставя, след като детето покаже признаци за затруднено разпознаване и произнасяне на звуци и думи. Симптомите се различават спрямо степента на нарушение, но най-общо децата с дислекция изпитват трудности при преработка на информацията, от там и забавено развитие при усвояване на грамотността, бавно четене, както и проблеми, свързани с разбирането на смисъла на текстовете.
Важно е да се отбележи, че дислексията не е свързана с нивото на интелигентност, а е невробиологично разстройство, което засяга части от мозъка, свързани с преработката на езиковата информация.

Най-ранните признаци на дислексия се забелязват на възраст от 1 до 2 години, когато децата започват да произнасят първите си звуци. Но не всички, които показват забавяне в речевото развитие, страдат от невробиологичното разстройство, както и не всички, диагностицирани с дислексия, имат проблеми с проговaрянето. Затова повече от препоръчително е родителите да обърнат по-голямо внимание на езиково-говорното развитие на своите деца.

Някои притеснителни признаци преди навършването на 7-годишна възраст включват:

Трудности при ученето и запомнянето на буквите от азбуката, затруднения, свързани с научаването на кратки детски стихчета или песни, неправилното произнасяне на познати думи, трудности при запомняне на нови думи, невъзможност за правилното им произнасяне, все още използването на бебешки говор.

На по-късен, училищен етап, трудностите са свързани с:

Неспособност да се разделят думите на звуци, грешки по време на четене, нечетлив почерк, граматически грешки, нежелание за посещаване на училище поради трудност при усвояване на учебния материал, проблеми с говора и произношението на думите, колебание за намиране на правилната думa или отговор на въпрос, неразбиране на дълги, непознати и сложни думи, ограничен речников запас

Хубаво е да се знае, че ранните терапевтични програми обикновено се фокусират върху правилното произнасяне на звуците, подобряване на речниковия запас и стратегии за успешно четене. Ако проблемите останат незабелязани, детето може значително да изостане в граматиката, правописа и четенето.

Според някои проучвания между 5% и 10% от населението ни има дислексия, като диагнозата обикновено се поставя в училищна възраст, но истина е, че някои хора остават недиагностицирани и никога не разбират, че страдат от подобно нарушение.

Ранната интервенция е възможно най-добрият вариант за децата с дислексия. Диагностиката се извършва от логопед специалист и психолог. Ако имате съмнения незабавно се консултирайте със специалист, защото това е важно условие за бъдещето развитие на детето ви.

Коментари