„Совите не са това, което са“ : 10-те основни символа във филмите на Дейвид Линч


Филмите на Дейвид Линч са пълни със сюрреализъм, мистерия, мистицизъм, подобни на сънища, които се нуждаят от интерпретация, за да бъдат разбрани. А всъщност желанието за извличане на смисъл от случващото се на екрана изобщо не е това, което Линч се опитва да предизвиква у зрителя. "Когато нещата и събитията са конкретни, пред вас се разкриват минимум вариации и интерпретации, но колкото по-абстрактно виждате, толкова по-разнообразни ще бъдат интерпретациите", ни казва Линч. "Всеки човек разбира, осъзнава в себе си това, което вижда, съответно означава нещо лично за него."
И тъй, ето 10-те основни символа във филмите на Дейвид Линч:

КАДИФЕ

Кадифени завеси, кадифени рокли, кадифени гласове ... Завесите се появяват за първи път в трилъра "Синьо кадифе" (1986) и впоследствие се превръщат в един от най-разпознаваемите символи на Линч. Кадифените завеси символично разделят реалния свят от света на фантазията. В "Туин Пийкс" (1990) се явява като един вид чистилище, разделяйки две измерения, където всичко може да се случи и времето се движи във всяка посока.

КАФЕ


Специален агент Дейл Купър с диктофон в джоба и тибетска мъдрост в главата - е не само добре изглеждащ, но и винаги фокусиран, умен и невероятно продуктивен. Защо? Защото обича кафето и никога не пропуска шанса да презареди мозъка си. Кафето изразява същността на самия Купър - винаги във форма и готов за действие. Кафето ще запомня най-силно с чашката на агента в Червената стая, което е едновременно предупреждение, но и начин да се покаже, че правилата на Купър не се прилагат в света на духовете. Самият Линч не е просто любител на кафето, а фен на това питие и дори основава своя собствена марка през 2006 г.: David Lynch Signature Cup.

ШОСЕ


Запомнила съм най-силно пътища в "Изгубената магистрала" (1997) и "Мълхолланд Драйв" (2001),  но филмите на Линч сякаш са изпълнени със сцени на пътища, бягащи в далечината. Някак си плашещо и в същото време обещаващо шосе, извиващо се над хоризонта, въвежда зрителя в хипнотично състояние. 

ДИМ



В ранните си филми Линч използва дима като символ на несигурност, тъмнина и объркване. С всяка нова работа на режисьора димът се е "развил" с по-големи значения. Хенри Спенсър се губи в дима, който го обгръща в "Гумена глава" (1977), неприятен облак преследва Джон Мерик в "Човекът слон" (1980), а в "Диво сърце" (1990) димът се третира като символ на самоунищожение и тъмнина, която "поглъща" личността отвътре.


ОГЪН



Общоприето е, че огънят във филмите на Линч символизира гняв и враждебност, като е свързан с отрицателни герои като Байтс в "Човекът слон", Франк в "Синьо кадифе", и Мариета в "Диво сърце". "Огънят е дяволът страхлив, криещ се в дима", казва Дамата с дънера от Туин Пийкс, защитавайки нейното "мозъчнодете". Символите на Линч обаче – както, наистина, всичко останало – са двусмислени. Огънят, подобно на електричеството, е действие, интензивност на интригата, търсене на същност, знания, нещо подвижно, активно. В "Туин Пийкс" огънят създава портал между световете и човек с определени способности може да осъществи прехода, пеейки: "Огън, ела с мен". Преди две години Дейвид Линч публикува 10-минутен анимационен филм Fire (Pozar) в канала си в YouTube.   Струва си да се види.

ГОРА


Самият Линч е разказвал, че като дете целият му живот е бил ограничен до една единствена улица. Двама от приятелите му живеели на тази улица и те не стигали по-далеч от къщите им. Може би затова в работата на Линч гората винаги символизира нещо зловещо, мистериозно, където не трябва да нахлуваш. Отделно дървото е символ на междинна станция, преход, прием на души. Нощната гора във филмите му е територията на сенките, несъзнателните, тъмните страсти и престъпления. Ключовото местоположение на "Туин Пийкс" е дъскорезница, която печели от унищожаването на гората. Нищо чудно, че изтребените племена индианци са се преместили в другия свят и оттам (избирайки мистичния вигвам като точка на властта) заедно с духовете на изсечената гора си отмъщават на "колонизаторите".

КУЧЕТА



Кучетата във филмите на Линч отразяват личните травматични преживявания. Режисьорът имал свой домашен любимец - Джак Ръсел Териер на име Спарки (който, между другото, се появява в първите кадри на Blue Velvet), живяло около 10 години. Незнайно защо Линч изпозва символично кучета във филмите си като предвестници на неприятности.

ВЛАК


Продължавайки темата за злите кучета, те обикновено се крият в близост до железопътни релси  и винаги, когато минава влак съкращава живота на хората, които живеят в близост.

ЧЕРЕША




Известният черешов пай е местният деликатес и основна атракция за редовните посетители на The Double R Diner в "Туин Пийкс", кулинарното въплъщение на уютния провинциализъм и скритата сексуалност. Ако кафето е талисманът на агент Купър, тогава черешовият пай или черешата по-специално, е символ на фаталната жена: Лора Палмър, Одри Хорн, Дона Хейуърд и Шели Джонсън. 

СОВА


Совите са един от централните символи на "Туин Пийкс", около които е изградена митологичната история. Тези птици често са смятани за демони, предвестници на смъртта, пратеници от друг свят, но и водачи. Знакът "сова" е петроглифът на индианците Вишрам, които са живели в щата Вашингтон, тъй като в древни времена са служили на племето за маркиране на риболовни места и защита от горски и водни чудовища.












Коментари