4 стила на общуване: кой е вашият ?



Всяко взаимодействие с другите е форма на комуникация, по която можем да преценим събеседника си. Експертите идентифицират 4 основни стила на комуникация. 

ПАСИВЕН СТИЛ

Хората, използващи пасивен стил на общуване не са склонни да споделят своя опит и мнения, много рядко защитават интересите си. За тях може да е трудно не само да получат това, което искат в процеса на комуникация, но и да дадат на събеседника това, от което се нуждае.

Човек с пасивен стил на общуване се опитва да говори възможно най-тихо, постоянно се извинява или се оправдава. Тялото понякога е неспокойно по време на разговор, избягва зрителен контакт. Можете да чуете фрази като "Вие трябва да решите...", "Както ви е удобно" или "Важно е да има разбирателство"...
Разбира се, конфликтите са нежелани, но това не означава, че трябва да се откажете от защитата на правата и интересите си. Винаги си струва да се вземат предвид мненията на другите, но не винаги да се съгласявате. Често имаме възможност да обсъдим ситуацията и да намерим вариант, който да удовлетворява всички.

АГРЕСИВЕН СТИЛ

Агресивният стил на общуване се забелязва веднага - както в речта, така и в поведението. Такива хора често говорят високо, те са склонни упорито да налагат правотата си, без да се впечатляват много от интересите и предпочитанията на другите. Те винаги гледат събеседника си в очите, но сякаш се опитват да го подчинят на своята воля или да го изплашат. Често използват фрази като "Винаги всички проблеми са заради теб!" или "Винаги съм прав (а)!"

ПАСИВНО-АГРЕСИВЕН СТИЛ

Такъв човек може да изглежда пасивен, но вътре в себе си често крие агресия. Обикновено изпитва безсилие, безпомощност и слабост. В резултат на това възниква негодувание и към другите, понякога достигащо нивото на откровена омраза. На пръв поглед пасивно-агресивният човек може да изглежда добронамерен и отзивчив, тъй като избягва открита конфронтация и е по-склонен към мълчаливо недоволство. Например лично той може да ви каже колко добра е идеята ви, а след това, вече без вас, ще се оплаче, че вашето предложение е пълна глупост 

Друг пример за пасивно-агресивна критика: "Харесва ми идеята, но другите няма да са съгласни". Под "другите" събеседникът наистина има предвид себе си.

УВЕРЕН (АСЕРТИВЕН) СТИЛ

Увереният стил на общуване е най-ефективен от всички останали. Хората, за които е характерен, могат да споделят открито и честно своите мисли, мнения, идеи и опит с другите. Ако са недоволни или не са съгласни с нещо, тогава те са в състояние да го заявят без никакви проблеми. В същото време те винаги се съобразяват с мнението и чувствата на другите хора. И предпочитат да не „изгарят мостовете”, а да запазят добрите си взаимоотношения. Те  умеят да слушат, както и да говорят, не потискат събеседника си, нито го доминират.
Хората с този стил на общуване са по-склонни да говорят от първо лице, използвайки „АЗ“ формата. Мотото на самоуверения човек е: „Аз самият взимам решения и нося отговорност за тях“. Той уважава чувствата и мненията на другите и не се опитва да налага позицията си като единствено правилната.

Ако искате да общувате уверено, опитайте се да говорите по-често от първо лице и  да поемете отговорност за това, което казвате, за своите силни и слаби страни. Опитайте се да погледнете другия в очите, като същевременно не се опитвате да го манипулирате. Говорете със спокоен и уверен тон. И помнете, че винаги имате право да кажете „не“ и това е напълно нормално.

След като познаем себе си и начина, по който общуваме, ще можем да поработим върху това и да го коригираме, за да постигнем по-голям успех в общуването - както с членове на семейството, така и с колеги или непознати хора.

Коментари