Психология на бебето / Развитие на сетивата / Програма: Ранно детско развитие





След раждането бебето не познава нито тялото си, нито желанията си. То започва да научава за света наоколо благодарение на своите родители. Също така започва да изучава своето тяло чрез развитието на сетивата си: чрез зрението, обонянието, вкуса, допира, слуха, движението, вестибуларна система – усещането за баланс.

Зрение 

Първият човек, когото бебето разпознава е лицето на своята майка. Да, то я вижда от самото начало, разпознава я по гласът, по допирът, по мирисът. Погледът на бебето стига на около 20 см от лицето, толкова колкото е разстоянието до лицето на майката, докато го кърми. Невероятно, нали? До края на първия месец това разстояние се увеличава до 90 см. Факт е, че всички се раждаме с едно невероятно качество, наречено прозапгнозия – способността да разпознаваме човешки лица. 

Виждат ли цветно бебетата? Бебетата виждат черно-бяло в контур до около 4-тия месец. Затова избирайте по-ярки цветове за играчки, с които да тренирате двете очички на бебето. Контакт очи-в-очи с бебето е от изключително значение. 

Обоняние 

Ароматът на кърмата е част от мирисът на майката. Поставено на корема на майка си, току-що роденото бебе има един основен ориентир – миризмата. То лесно достига гърдата на майка си, за да се нахрани. Новородените не само усещат миризми, но могат да реагират на тях с гримаса. Обонянието е едно от най-ранно развиващите се сетива , бебето може да различава миризмата на кърмата на своята майка и тази на друга майка. 

Бебетата в утробата изпитват отвращение към неприятни миризми, като например тютюнев дим.
А други аромати им действат успокояващо, например ароматът на лавандула. 

Вкус 

Вкусът на кърмата е сладък, бебетата обичат сладките вкусове, които предизвикват сучене, а неприятните вкусове се отхвърлят. За да не отказва храните, които ще му се предлагат в бъдеще, като вкусът на някои зеленчукови пюрета, за предпочитане е диетата на майката да включва разнообразни вкусове, които по правило се предават чрез кърмата. 

Допир 

Новороденото бебе е особено чувствително към допир, и то още от утробата. Също така то реагира силно при докосване и болка. Най-чувствителни са очите, челото, дланите и стъпалата. Въобще бебешката кожа е много чувствителна. Контактът кожа-кожа е изключително успокояващ, особено ако поставяте голото бебе на вашите гърди или корем. Този контакт им помага да регулират дишането и телесната температура. Можете да носите бебето в слинг или кенгуру. Ритмичните движения като поклащане, танцуване или ходене създават на новороденото усещане за сигурност и им помагат да спят по-добре.

Слух 

Още в утробата - след 24-26 седмица, може да усетите бебето да реагира на звуци като се движи. Възможно е след година да разпознае например песен, слушана преди да се роди. 

Бебето се ражда с напълно развит слух. Затова прекомерният шум е много дразнещ и вреден за бебето, обикновено се „спасява“ от неприятен шум чрез оттегляне в сън. 

Първият звук или глас, който бебето разпознава е гласът на майка си, спомен от пренаталното му битие. Благодарение на него добива представа, че светът, в който е попаднало, е добро място за живеене. Така способността му да чува му дава сигурност. 

От слуха зависи и говора. Как да стимулираме слуха? 

Бебетата предпочитат звуци с по-висока честота, но избягвайте силни шумове – те могат да увредят слуха на бебето.

Движение 

Може би всичко, което правим, е свързано с движения – наричат ги още двигателна дейност. При новородените, тези движения не са съзнателни.Често сме благодарни на рефлекса си, за да се справим с някоя ситуация. Същото е и при бебетата. 

Как да стимулираме двигателната дейност? При бодърстване оставяйте бебето по корем. Това помага за укрепването на мускулатурата, а освен това в тази поза бебето е най-активно. Подпрете крачетата с вашите ръце – усетило опора, бебето ще се оттласне – това е така нареченото рефлекторно пълзене. 
Масажът и гимнастиката също са от значение.

Плачът като начин на общуване. Начинът, по който бебето общува или комуникира е плачът, с него то изразява вътрешни състояния (глад,болка), но и да предизвика отзивчивост от страна на мама.

Според някои педиатри бебето използва плачът като средство, когато всичко друго, с което може да привлече вниманието на възрастния, остава без отговор. Бебетата, към които било проявена правилна грижа и внимание, плачели по-малко. Когато те били оставяни сами и без внимание, започвали отново да плачат. За правилна грижа се считат познанията на майката, но и инстинктът, в началото е много важно майката да отреагира на този „зов” от страна на бебето, защото така то получава спокойствие и сигурност в този още непознат за него свят. Важно е да се усети защитено и да чува гласът на майка си, която общува пълноценно с него.

Така идва и гукането като отговор от страна на бебето, което несъзнавано желание да повтори думите на майката или да изрази себе си в една позитивна връзка с нея. Този език идва когато бебето усеща, че е стимулирано за този акт, че някой се обръща към неговия Аз, говори на личността му и търси обратна връзка от него. Така детето развива своя психологичен-емоционален живот, който е динамичен и жив. Ако майката е по-мълчалива, стреми се да пази тишина на детето, за да не плаче и да не го превъзбужда, ако тя самата е тревожна, не допуска хора до бебето, не разказва и не назовава нещата които са около него и значимите между тях усещатия, детето ще остане също така мълчаливо и дистантно. Ще избере затварянето в свой собствен свят, който може да е неразбираем за околните.

Развитие на мозъка 

Децата се раждат с милиарди нервни клетки, наречени неврони, намиращи се в мозъчната кора. Невроните пренасят информация, но за да се случи това, те се свързват едни с други – невронна връзка. Развитието на детето е свързано с развитието на мозъка и може да бъде оптимизирано чрез правилна стимулация, целяща създаване на повече невронни връзки. За това са важни движението, комуникацията, стимулирането на сетивата. Родителската роля и средата, в която расте детето е решаваща. 





Коментари