ПРОГРАМА: ДЕЦА И ВЪЗПИТАНИЕ
Една от най-съществените разлики между дисциплина и наказание е, че дисциплината е възпитателен метод в помощ на научаването, регулирането на поведение, начин децата да подобрят самоконтрола си, докато наказанието като метод на възпитание е неефективен, постига несигурност, омраза, агресия, защото го прави посредством чувството на страх, вменяване на вина чрез порицание и др. Знаете колко родители използват наказанието като метод...
Разбира се, далеч съм от онази дисциплина с всички нейни вредни подходи, които са извън нормите и изискванията, а фиксирам дисциплината като начин на коригиране на мотивацията и волята на принципа на свободата и избора.
Според някои съвременни практики, често описвани в наръчници като Paediatrics & Child Health, ефективните методи имат шест общи характеристики.
Не забравяйте, че това, което наричаме „лошо поведение“, често сигнализира за неспособността на детето да идентифицира и изразява емоциите си по подходящ начин. Сега се сещам и за една дигитална книга за управление гнева на детето, която предлага много практични и забавни инструменти в помощ на родителя. Това, което аз съм твърдяла многократно в моята практика е, че детето трябва да разпознава собствените си емоции, едва тогава то ще може да ги изразява и контролира. Изпуснете ли този момент, като възрастен индивид вашият възпитаник ще изпада често под контрол на емоции като избухване и гняв, тъга и безсилие следствие обида, което ще бъде катастрофално във всяка една сфера, професионална или на интимно ниво.
Шестте свързващи характеристики на ефективните методи:
1. Изграждане на стабилна и сигурна връзка с детето
Дисциплината е най-ефективна, когато се случва в топла и любяща среда. Когато гледаме децата си в очите или ги докосваме като им обясняваме последствията от поведението им, те няма да тълкуват това, което се опитваме да наложим като „несправедливо“.
Тази връзка също означава, че вие като възрастен и подкрепящ сте готови да изслушате дори и съветите на вашето дете, без разбира се това да окаже влияние върху окончателното ви решение. Това е една стратегия, че вие сте отворени да разговаряте, но и да преговаряте дадена ситуация, заради която детето има аргументи, различни от вашите.
Спонтанното реагиране, примерно когато сте ядосани, може да доведе до словесна злоупотреба, която може да има отрицателен ефект върху психиката на децата. Нормално е да изказвате недоволство, нормално е да не сте съгласни и да имате сериозни забележки, но е важно да ги обосновете по авторитетен начин, от позицията на родител. Значи първо е важно да познавате собствените си емоции и да работите върху себе си, а след това да учите детето си да разпознава своите чувства.
2. Методите за дисциплина, които налагате, трябва да бъдат последователни и свързани точно с поведението, което искате да коригирате, което трябва да бъде променено. Какво имам предвид? Дисциплината като метод не е абстрактно понятие, а е свързана с промяна на конкретно неподходящо поведение, не се опитваме да "поправим" всичко, което смятаме за неправилно. Т.е. тя е коригиращ метод, насочен към конкретно поведение, а стратегиите се прилагат последователно и само за това поведение докато се получи желаният ефект.
И едно допълнение: избраният метод е най-ефективен, когато се изработи система и се приложи веднага щом се появи неподходящо поведение.
3. Това, което прилагаме като възпитание трябва да се разбира като "справедливо" от детето
Когато вашето дете възприеме последствията от действията си като справедливи, когато осъзнае, че примерно да се крещи на по-малкото братче и да се удря е неправилно, то вероятно вашият метод е сработил. Детето ви първо трябва да е наясно с последствията от своите действия. С други думи, то ще трябва да разпознава категории като добро, лошо, красиво, учтиво и т.н. в прилагането на маниери, говор и поведение, зачитащи чувствата на другите.
Има много доказателства, които предполагат, че насърчаването на децата да участват в процеса на вземане на решения увеличава тяхното уважение към взетите решения. Разрешаването на децата да участват в този процес може да им помогне да видят последиците от неправилно поведение и правенето на разлики. Можете да кажете например "Знаеш, че не ти е позволено да караш колелото си без каска" като го помолите да обясни какви последствия може да има това.
4. Методът трябва да бъде адаптиран към възрастта на вашето дете
Ефективността на стратегията на дисциплината, която сте избрали да приложите зависи до голяма степен от възрастта на вашето дете. Имайте предвид, че ако не се съобразявате с възрастта на детето и изказвате негодувание и крещите за най-малкото нещо, то детето няма да прави разлика между това дали е ухапало дете на детската площадка или е направило някоя пакост в къщи, например е съборило ценната ви ваза по време на игра.
Дадена стратегия може да бъде много ефективна при едно дете, а да се окаже провал за друго.
За да се избере правилният метод и стратегия трябва да се има предвид темперамента, характера и чувствата на децата.
6. Крайният резултат е самодисциплина...
Крайната ни цел е децата ни да управляват собственото си поведение. Ефективната стратегия им помага да разбират лошото си поведение и да възприемат друго като правилно.
Да не забравяме, че децата са наши отражения. Каквито сме ние като родители, такова ще бъде и то. Имате ли нужда от помощ при управлението на нежеланото или проблемно поведение на вашето дете? Включете се в онлайн програма: Деца и възпитание
Коментари
Публикуване на коментар