Най-голямото желание на всеки родител е да помогне на децата си да станат емоционално балансирани възрастни. Ето защо е важно чрез играта у дома да възпитате умения за справяне в различни ситуации, умения у детето да разпознава способностите си, качествата, недостатъците си и силните си страни.
Самосъзнанието е способност да се идентифицират чувства, емоции и действия, а важността за развитието на тази способност е във връзка децата да разбират по-добре преживяванията и емоциите си, както и причините и последствията от тях, прави ги по-осъзнати за себе си, както и по-сензитивни към другите.
Кога да започнете да увеличавате самосъзнанието при децата?
Много полезно е да започнете в ранна възраст, около двегодишни, например, защото дали човек е силна, или крехка натура; дали може да мисли абстрактно, или му липсва тази способност; дали проявява разбиране към другите, или не — всичко това зависи от преживяванията му през първите години от детството. Така че ролята на родителите е много важна.
Ето няколко примера:
1. Емотикон. Разпечатват се на принтер няколко картинки, изобразяващи различни ситуации, които са близки до ежедневието на детето, може да бъдат: парк, дом, разходка със семейството, игра с приятели, училище, плаж или планина... На всеки един лист детето ще трябва да постави съответно емотиконче, то ще може да извлече емоцията, почувствана във всяка ситуация спрямо собствените си преживявания, ще успее да визуализира всяка една ситуация. Родителят може да разказва дори история, измислена или вярна, както и да включи детето в историята.
Какво постигаме? Детето се идентифицира емоционално, осмисля как реагира в различни ситуации, в присъствието на други хора, това позволява на детето да изразява чувствата си, да говори за това с родителите си.
2. Четене или разказване на приказки и истории.
Тук отново въображението е ключов фактор, стимулирайки творческите мисли у детето, развиваме и самосъзнанието.
Изберете история и я адаптирайте към дадена ситуация, която искате да разбере детето ви. Постарайте се да бъдете артистични, правете паузи, създавайте напрежение чрез интонацията, възклицания и промяна на тона на гласа. Проведете разговор с детето, кое му харесва, кое не, кое го натъжава, кое разсмива, кой от героите му харесва, кой не...
Какво постигаме? Приказките помагат на децата да разбират добрите и лошите постъпки, учат се да бъдат дружелюбни и справедливи, научават за приятелството, за доверието, и най-вече не чрез директно учение, а чрез импликации.
3. Моето писмо до...
Всички сме наясно, че околните си съставят мнение за нас, повлияни от нашите мисли, които се излъчват навън, от себеприемането ни. Ето защо е важно да познаваме себе си, а не да търсим непрекъснато одобрението на околните.
Детето пише кратко писмо до някой от семейството, до известна личност, например актьор ако е било на театър, или до Дядо Коледа, или по избор, като се стреми да изразява чувствата и желанията си.
Какво постигаме? Умението за изразяване на емоциите или емоционалната грамотност. И това е толкова важно, колкото и обучението по другите предмети. Емоциите са в центъра на умението да се живее. Възпитанието на чувствата е елемент от цялостното възпитание на детето.
4. Изразяване чрез жестове, мимики и пантомима
Изразните средства на тялото разкриват много от нашата личност, намерения, чувства и емоции.
За целта могат да се използват готови карти с картинки и думи, които е възможно да се изразят чрез жестове и мимики, или чрез пантомима. А може и сами да ги изработите, те са с думи или цели фрази или с картинки. Теглите една карта от тестето след което трябва да се изиграе по определен начин изображението или това, което е написано на картата, а другият да я познае. После ролите се сменят.
Какво постигаме? Помагаме на детето да се изразява по различни начини, както и обмяна на познания в различни области
Коментари
Публикуване на коментар