Сигурно сте чували за него, но едва ли се досещате колко важен е той в живота ни.
Ефектът на ореола е грешката на преминаване на оценка за някой на базата на една единствена положителна черта.
Или първото ни впечатление, формирано на даден принцип, което прогнозира и останалите характеристики за някого. Как възприемаме хората, които не познаваме, на база външен вид, дрехи, кола, титла... Този ефект създава илюзия, че добре изглеждащите хора са добри по принцип. Например, този, който е добре облечен, би трябвало да има и други "добри" характеристики: услужлив, толерантен, а и не случайно е уважаван човек. Изводите, които си правим за някого са винаги положителни.
Следват жестовете, движенията на тялото, издаващи общото психологическо състояние на човек, също спомагат развитието на този ефект, т.е. мигновеното впечатление, което получаваме, когато видим някой за първи път е определящо за по-нататъшните ни преценки.
Не случайно се нарича ефект на ореола, този ефект е предразположение, което ни кара да приемем, че познаваме някого, в зависимост от нашето първо впечатление, което предполага често и грешки на възприятието. Ефектът може да се счете за фалшива генерализация, тъй като нашите разбирания, вярвания и решения за нечия личност не биха могли да бъдат определени според една от специфичните черти.
А как се нарича точно обратният феномен?
"Ефектът на рогата".
Този ефект ни кара да правим отрицателен извод за някого, на базата на една единствена отрицателна черта. Например, "колко зле е облечен, сигурно е някой клошар", което е предпоставка, че този човек е пропаднал, а може би е опасен. Ефектът на рогата е обратен на ореола. Да речем, че някой е мързелив, или някой е бил неуважителен, а друг е хванат в лъжа... е достатъчно, за да му предпишем още "лоши" характеристики.
Този ефект се наблюдава често и в бизнес средите, ако някой служител се провали един единствен път или пък се котира с успешен проект, блестящото справяне с една единствена задача или пък провала, често служат и като общ показател за цялостните умения на служителя, а често от това дори се предполага, че той е толкова добър/толкова лош във всички останали области.
Тези два ефекта работят като начини за оценка при хора, които са заобиколени от твърде много стимули. Да кажем, че един човек с небрежни дрехи кандидатства за работа в компания, която е на ниво, то решението мигновено е, че този кандидат не е подходящ, няма да е продуктивен, не е за тази позиция, което изключва по-нататъшна концентрация при интервюто. Да, доста големи са отраженията на ефектите на ореола и рогата в днешният бизнес живот. Всички положителни или отрицателни детайли - не само дипломата и опитът, но и снимката, прикрепена към автобиографията до адреса на електронната поща - указват влияние за това дали ще ви се обадят за интервю. Дори парфюма, който избираме или хубавата рокля / костюм могат да накарат работодателя да игнорира много други подробности. Или обратното.
Ние създаваме впечатление, че човек, който е толкова внимателен относно своя външен вид ще осъществи същата производителност, когато става въпрос за неговата работа.
Коментари
Публикуване на коментар