Кино и психология : филмът Beast






Този филм действително ме изненада, не бях подготвена да си вадя категорични заключения дори за собствените си предпочитания, макар че все пак клоня към определен извод от самото начало. Beast или Jersey Affair е първия филм на Майкъл Пиърс, представен на Toronto International Film Festival 2017, и това лято на Beaune Festival 2018 във Франция, и бих казала, че е страхотен старт. Режисьорът Майкъл Пиърс някога е живял в Джърси и този филм е свободно базиран на профила на истински човек, наречен "Звярът от Джърси", който тероризирал острова през 60-те и 70-те години на миналия век. Хубавата новина в случая е, че вчера имах удоволствието да изгледам филма. Ако не сте го гледали, време е да го направите. Филмът започва внушаващо, един вид, като че някой се готви да ви предаде някаква формула, над която може би е добре да се замислите и внушаващо в един малко по-друг аспект, като картина, в която копира действителността... Рожденият ден на Мол (Джеси Бъкли), огледалото, в което търси дефект, знак, който да я издаде...






Прототип на Пиърсовата Мол е косатката, страст още от детството й, което тя обяснява с усмивките, трайно маркирали лицата им, дори и в желанието да убиват по най-брутален начин. Косатките са много изобретателни и игриви, когато убиват. Понякога си подхвърлят във въздуха тюлени, за да ги зашеметят и убият. Ако бъдат уловени, косатките полудяват. Дори сред гостите си, в семейството си тя се чувства точно така: в плен. При косатките женските, и по-специално майките имат централна роля, женската (матриарх) и нейните потомци. 
Семейството на Мол - деспотична майка, сестра, племенница .... и баща, страдащ от деменция, затворник в собственото си съзнание. Обикновено тя е чувствителна и деликатна, готова на отстъпки и компромиси със себе си, но поради не съвсем стабилната си самооценка, в даден момент тя лесно „прекрачва границата”. Как? Напада? Или изтрива фасадната си усмивка, за да избяга... от дома си, от света, който се стреми да я унищожи... Тази косатка се влюбва в Паскал , по ирония на съдбата вещ в лова на зайци.








Асоциацията ми беше с Белия заек от Алиса, Първа глава. В заешката дупка. Паскал се появява с един убит заек на задната седалка на колата си, в точния момент, Паскал ще я отведе в „ страната на чудесата”, към по-желаната свобода и любов, там където Мол ще познае сладостта. Паралелно с това върви дело за убийства на момичета от острова. Това разтърсва Джърси и навсякъде цари параноя, подозрения... Паскал не е Заек, той е Звяра, и тук е препратката към известния случай на "звяра от Джърси". 
Филмът успява да ни потопи в най-мрачните и неочаквани психологически меандри. Конфликт между принципа на удоволствието, реалността и морала, всъщност Джони Флин, е изключително харизматичен в ролята, примитивното влечение и на двамата към смъртта и енергията, която се използва за това - “инстинкт към смъртта”, а енергията “деструдо”. Ще се върна на косатките. Както и другите делфини, косатките са животни, използващи много звуци. Те издават разнообразие от щракания и свиркания, които се използват за комуникация и ехолокация. Видовете звуци се изменят, според тяхната дейност. Точно по този начин и Мол издава звуци, крещене, но не само, тези звуци са онази глътка въздух, която те успокоява, онова вдишване, с което e така важно да започнеш да усещаш живота си отново.


https://www.imdb.com/title/tt5628302/

Коментари