Техниката Mindfulness /пълно осъзнаване при работа с деца с липса на концентрация и дефицит на вниманието.
Защо и как действа? Пълноосъзнатостта е практичен начин за обръщане на внимание на мисли, физически усещания, гледки, звуци, миризми — всичко онова, което обикновено не забелязваме. Техниката включва упражнения, които се използват в програмата за работата с детето, простички, лесни за изпълнение, изпълняват се в семейството, заради което децата ги изпълняват с охота. А защо действат? Няма да се впускам в подробности, но основното е, че провокира начина, по който обикновено функционира умът на детето като нарочно се обръща фокуса на вниманието към определени неща по определен начин. По начало малките деца са много по-осъзнати за настоящия момент. Едно дете, което си играе в парка примерно би забелязало и цветчетата и мравките и всички други малки гадинки. Докато нашият ум на възрастни е прекалено обременен с бъдещето или миналото, сякаш никога не сме осъзнати в момента — мислим си за онова, което трябва да направим, или премисляме отново нещо, което вече сме сторили.
Техниката Mindfulness помага да тренираме вниманието на детето с липса на концентрация.
Ето някои упражнения и игри:
1. "Посещение на галерия". Заведете детето на посещение в галерия, разбира се може музеи, изложби, или места, където има творби за наблюдение. Изненадващо насочете вниманието на детето към определена картина или друго произведение. Например може да го попитате дали забелязва нещо странно, дали му харесва тази скулптура, да привлечете вниманието към определен детайли и т.н. Любопитството на детето ще активира концентрацията.
2. Семейна игра „Какво изчезна“? Родителите избират различни предмети от дома, бройката няма значение, но да не са по-малко от 10. След това единият се обръща, докато другите скриват един от предмета. Целта е да се познава коя вещ отсъства и на кое място е била. Всички би трябвало да се редуват, за да е интересна играта. Освен за концентрация и внимание, играта включва и зрителна памет.
3. Игри с подхвърляне на топка, които може да са свързани с броене, с букви и др. Примерна игра „Яде се, не се яде“. Единият подхвърля топка към другият и назовава храна, като се добавят лъжливи думи, като име на цвете, примерно. Когато се хване топката трябва да се отговори : яде се или не се яде. Ако отговора е верен ролите се разменят, подхвърля се топката на другия играч, но ако се обърка отговора се изпълнява примерно песничка, стихче или нещо друго, да подскочи с топката. Този вид игри могат да бъдат много и позволяват да се измислят всякакви варианти. Друга подобна с подхвърляне е назоваване на цвят, като се забрани да се изговаря определен такъв, а вместо това да се изговаря някаква дума:код. Например вместо цвят червен отговора трябва да е „топло“. Такива упражнения са „Забранената буква“ и други.
4. Подреждане на пъзел. Може да са класически пъзели "Jigsaw", пъзели за комбиниране "Matching" и пъзели за запаметяване "Memory". Провокират логическото мислене, но и подобряват концентрацията, като вниманието е върху цветът и формата.
5. Игра „Куклен театър“ или „Моноспектакъл“. Детето влиза в ролята на актьор, а родителите са публика. Изключително стимулираща, тази игра позволява на детето да се концентрира върху неща, които при други обстоятелства би пропуснало, дава и възможност самите те да разберат по-добре себе си. Сравнявайки се с различните герои и ситуациите, в които попада измисляйки сценарият и изигравайки го, се случва пълно осъзнаване на несъзнателно ниво.
6. Четене на кратки разказчета, на които детето да измени краят.
Коментари
Публикуване на коментар